Friday, February 15, 2019

Kryštof

I'm still working on getting my Czech up to the B1 level so that I can apply for Czech citizenship next year.  In order to improve my listening skills I've added some Czech music to my iPod.  One of my favourite Czech groups is Kryštof.

Kryštof is a pop rock/alternative band from Havířov.  The lead singer is Richard Krajčo.  He, along with Nikolaj Arichtev, Jarda Blahut, Bisi Arichtev and Pavel Studník formed the band in 1994.  Since then a few of the original band members have been replaced.

Their first album was Magnetické pole and was released in 2001.  Their 9th studio album, 25, was released in 2017.

I found their music while searching on YouTube.  I honestly don't know if they have superstar status here or not but they are popular with several of my friends.  In 2013 the group won the Český slavík (Czech Nightingale) award which is similar to an American Grammy Award.  Their songs have a good beat and the vocals are clear which provides me with good listening practice.

One of my favourite of their songs is Zůstaň tu se mono (Zy sny) "Stay Here With Me (For Dreams)".  Here's the music video and lyrics.

©Kryštof

Zůstaň tu se mono (Zy sny)
Celý den, celou noc jsem mu psal
Že to nedopustím
On mlčel a já pak křičel asi
Že zapomíná na přesčasy
Že jsme tým - Ty a já, jen my dva
Že Tě neopustím
Ten zvací dopis
Co Ti poslal z dálky
Bez známky a bez obálky
Že jsem vzal, roztrhal, jako už tolikrát
Tak mi slib, že jsi tu
Že to nechceš vzdát
Budem se rvát, budeme řvát
Hrát nejlepší přátele
Čmárat si po tělech
Že jsme dva andělé
Budeme smích v peřejích
Jen zůstaň tu se mnou
Celý den, celou noc jsem mu psal
Že mu neodpustím
To nic, které mi doma zbylo
To ticho, co by se do stěn vrylo
A na to on, že to zná líp než já
Jenže co s tím?
Že každý máme svoji práci
A v téhle že se neuplácí
Já těm lžím nevěřím
A Ty se začneš smát
A tak vím, že jsi tu
Že to nechceš vzdát
Budem se rvát, budeme řvát
Hrát nejlepší přátele
Čmárat si

No comments:

Post a Comment